onsdag 13 oktober 2010

Lik, men inte likadan

Dessa hjärtformade, eller snarare handformade grytlappar har jag gjort två par av tidigare, efter att jag hade sett något liknande i en affär. Jag tyckte då dem var fina med tokigt dyra, och därför gjorde jag mig egna. För att inte hamna i samma situation som med haklapparna, med arga kommentarer, vill jag här tydliggöra att jag inte själv kommit på idén med grytlapparna, men att jag ritat min alldeles egna mall till dessa, på frihand. Vantarna är vändbara, även om grytlapparna på bilden är en höger- och en vänstervante, så går det enkelt att få två vänster- eller två högervantar om man så skulle vilja ha det. Tyget är från Sandbergs och heter "Julia", och jag tycker det är så vackert.

Tillägg: Jag har skrivit ner momenten för hur jag har sytt dessa grytlappar/vantar i en av kommentarerna till detta inlägg. Alla kan sy en grytlapp!

Det är ju alltid trevligare med positiva kommentarer än negativa, även om allas åsikter är välkomna. Haklapparna jag syr, är ingen exakt kopia av någon annans, även om jag gjort minst en besökare besviken. Mallen till den har jag ritat alldeles själv, och när jag i efterhand jämfört mina haklappar mina tjejer fått i present med dem jag syr, är mina ca 5 cm längre, smalare på sina ställen, och bredare på sina ställen. Lik, men inte likadan.

10 kommentarer:

  1. Jättefina!! Såna där vill jag också kunna göra.. perfekt minipresent när man vill ta med sig något till en middagsinbjudan!! Har försökt maila dig ang. mönstret till väskan men bara fått tillbaka att det inte fungerar. Kanske man kunde få köpa båda mönstrena samtidigt? *blink*=) maila mig gärna på info@pojpo.se

    SvaraRadera
  2. Va duktig du är!!! Älskar uttrycket: Lik, men inte likadan! ;-)

    SvaraRadera
  3. Som alltid gör du snygga saker.

    SvaraRadera
  4. folk måste ha lite att bry sig i, en haklapp kan ju inte se så olika ut att det inte finns något liknande. Kör hårt med dina haklappar du och även med grytlapparna, jag har också sett liknande sånna men inte lyckas klura ut hur de är gjorda.

    SvaraRadera
  5. Jättefina! Jag har också sett sådana (Designtorget?) och tänker absolut sy mig ett par själv. Några tips? Vad har du t ex stoppat med? Jag tycker diskussionen kring "upphovsrätt" bland bloggare kan spåra ur ibland. För läääänge sedan skrev vi om ett skötunderlag som vi hade ritat upp helt själva. Döm om min förvåning när jag bara några veckor senare surfade in hos duktiga BillaBa som sydde exakt likadana och hade gjort så långt innan vi ens började blogga... Det går nästan inte att få några unika idéer...
    Vi hörs ang. MT:n.

    SvaraRadera
  6. Jag läste precis kommentarerna till inlägget som haklapparna...jag blir mest bara förvånad hur man orkar..? Jag kan förstå om man kanske blir förvånad och lite upprörd om man känner igen sin design, men att gå på så fullständigt..det är rätt galet faktiskt! Men har man inget roligare liv så är det kanske mest synd om personen :-). Och att påstå att du inte har några egna ideér, det är galet! Du har ju kommit på en hel massa bra ideér som man kan se här på din blogg. Så det är bara att fortsätta skapa och inspirera andra till att göra detsamma. Det är i alla fall därför jag bloggar! Smart vante också :-), och varför ska man köpa nåt dyrt med känt märke när man kan göra själv ;-). Heja handarbete! Kram

    SvaraRadera
  7. Carro/mysigtdesign: Jag har stoppat den med ett lager termovadd (?) tror jag det hette. Jag köpte en bit när jag var på Syfestivalen i Borås och där sa tanten bakom disken att det var till grytlappar. Jag har bara lagt i ett lager vadd i dessa, men innan jag vågar mig på att sy fler vill jag prova så man inte bränner sig. Får väl ställa mig och baka en kaka ikväll.

    Annars är det inte så avancerat. Ta din hand och måla ett snett hjärta. Klipp ut två delar (en spegelvänd). Lägg till sömsmån. Använd samma mall, men dela av den så du får en kil (se hur den färdiga vanten ser ut på bilden). Du har då två nya delar. Klipp ut en del av vardera mot vikt kant. Lägg till sömsmån även här. Lägg ihop dessa delar på rätt plats på en av dem stora delarnas rätsida, och lägg den andra stora delen med rätsidan nedåt. Nåla och sy runt, lämna ett vändhål. Klipp bort överflödig sömsmån och klipp jack i böjarna. Vänd rätt. Klipp till en något mindre bit av termovadden och knö in på rätt plats i vanten. Sy ihop hålet och första grytlappsvanten är klar.

    Jag tror jag ska ha fått med alla moment jag gjorde nu, men om något är oklart, fråga!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Vilka supersmarta grytlappar!!
    Läste kommentaren ang haklapparna.... oj....
    Gäller visst att se upp så man inte trampar någon på tårna.... ;)
    Det är ju så himla svårt det där med "upphovsrätt" och vem som kom på det först. Man blir ju inspirerad och får idéer av andra hela tiden. Sen lägger man till lite, tar bort lite etc... Jag tycker just dina haklappar är suveräna!!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag läste också kommentarerna om haklapparna. I en sån här diskussion gäller det att ha koll på reglerna. I SFS (Svensk författningssamling) finns Mönsterskyddslagen. Länk: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1970:485

    Där står bland annat att man måste ansöka om mönsterrätt, om man vill få ensamrätt till ett mönster. Villkoret är att "mönstret är nytt och särpräglat".

    För den som är nyfiken är det bara att gå in och läsa själv. Det är inte så svårt att göra en egen tolkning, och vill man ha full koll, och ensamrätt till ett mönster, är det bara att kontakta en jurist.

    Jag hoppas att "Alla kan sy" fortsätter med sitt härliga skapande, vilket glädjer alla oss som NJUTER av att få komma hit och tanka inspiration. Vare sig vi sen sätter igång och syr något själva, eller bara tittar på bilderna i bloggen.

    Kram, Outi

    SvaraRadera
  10. Inga idéer är unika, bara att inse det, det är så, när man är kreativ framförallt. Man snappar upp lite här och där, men kopior blir det aldrig - då man alltid sätter sin personliga prägel på saker och ting. Herregud vad tråkigt det vore annars, att vara ödmjuk och dela med sig är väl roligare eller?

    Tack för tipset om grytlapp, nu ska jag sy mig en egen unik!

    SvaraRadera

Kanske gillar du