lördag 26 september 2009

Korg av trikåtrasor


Jag var i veckan och köpte Frosta Designs refillpaket av trikåtrasor och satte mig ner för att virka en korg. Resultatet blev en rund korg som jag nog kommer förvara lillans mössor, vantar och annat smått som dräller i hatthyllan och nu ger ett stökigt intryck.

Jag har aldrig tidigare virkat med annat än garn, med det var lätt att virka med trikåtrasor också, och det blev resultat väldigt snabbt. Det är ju inte så många varv som behöver virkas alls.

Här kommer en mönsterbeskrivning på hur jag gjorde min korg:

Virknål 8 mm.
Trikååtgång blev 1 nystan och lite till på ett andra nystan.

Botten
är rund, starta med 4 lm och gör en ring med 1 sm i första lm.
Varv 1: 6 fm runt lm i ringen. (6)
Varv 2: 2 fm i varje fm. (12)
Varv 3: 1 fm, 2 fm i nästa fm. Upprepa varvet ut. (18)
Varv 4: 2 fm, 2 fm i nästa fm. Upprepa varvet ut. (24)
Varv 5: 3 fm, 2 fm i nästa fm. Upprepa varvet ut. (30)
Varv 6: 4 fm, 2 fm i nästa fm. Upprepa varvet ut. (36)
Varv 7: 1 fm, 2 fm i nästa fm. Upprepa varvet ut. (42)

Nu ska själva väggarna till korgen virkas. Jag har virkat alla varv endast i den inre maskbågen.
Varv 1: 2 lm, sedan hst (halvstolpar) varvet ut. Avsluta med 1 sm.
Varv 2-3: 3 lm, sedan st (stolpar) varvet ut. Avsluta med 1 sm.
Varv 4: 1 lm, sedan fm varvet ut. Avsluta med 1 sm.
Varv 5: 3 lm, sedan st varvet ut. Avsluta med 1 sm.
Varv 6: 3 lm, 14 st, 6 lm (hoppa över 6 m från föregående varv och sätt första stolpen i nästa m), 15 st, 6 lm (hoppa över 6 m från föregående varv) och avsluta med 1 sm.
Varv 7: 42 sm. Fäst trasan och korgen är klar.

Något som kan vara bra att tänka på, är att virka löst, annars drar korgens väggar mot mitten. Jag repade upp i början, för att jag virkade för hårt.

15 kommentarer:

  1. Åh, det här ska jag prova på. Tack för att du skrivit ut mönstret.

    Jag är "nybörjare" på att virka och sticka men oj så skoj det är. Just nu håller jag på att virka en julgransmatta av gamla lakan.

    Bra och inspirerande blogg du har, jag kommer att återkomma...

    //Marie

    SvaraRadera
  2. Va fin korgen blev. Har sett det i fler bloggar att virka med trikå. Kanske något man skulle testa på? Har glömt att svara på din kommentar om min pillkudde :) Tack för den. Det var min första pillkudde. Det var ganska kul att sy men jag måste som sagt köpa lite mer band i lite roligare färger. Har gjort en beställning på det sen får vi om det blir fler. Hoppas du haft en bra helg.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Skrev till dig tidigare, men fick aldrig svar. Var bara lite nyfiken ang piratkaninen du virkat. Är det din egen idé? Lite lustig isf, för jag har gjort en identisk, fast efter ett annat grundmönster... =)

    Mvh
    /Ewa

    SvaraRadera
  4. Hej Ewa,

    Ledsen att jag inte svarat tidigare, men det har varit mycket annat det senaste. Vi fick tillökning i familjen för ett tag sedan, vilket är jätteroligt.

    Kaninen har jag virkat efter min sambos önskemål, då han tyckte kaninen i sitt grundmönster var för gullig. Både mössan och piratlappen sitter löst för att kaninen så småning om ska kunna byta ut accessoarerna och vara annat än bara en pirat.

    Lovar att kolla in din blogg när jag får tid över.

    SvaraRadera
  5. Blir sugen på att virka lite!

    SvaraRadera
  6. Tack för att du delar med dig av mönstret, korgen blev jätte fin :)

    Ha de bra

    SvaraRadera
  7. Tack tack, det ska jag lägga ut på MA.
    God glögghelg önskar Elin

    SvaraRadera
  8. Mycket fin korg. Har själv försökt men ännu inte riktigt nöjd.
    jag snlade och tänkte klippa remsor själv, Skulle dumkunna tala om för mig hir breda dom köpta trasorna är, på ett ungefär och om dom är klippta på bredden på tyget eller på längden.
    emkkrist@hotmail.com
    Malin

    SvaraRadera
  9. Remsorna är ca 1½ cm breda och jag tror dem är klippta på bredden, men jag är inte säker. Jag har inte testat att klippa till egna remsor eftersom jag fortfarande har nästan 2 hela nystan kvar. Satt härom kvällen och funderade på om jag inte skulle ta och virka något mer med trasorna.

    SvaraRadera
  10. hej.
    jag är nybörjare när det gäller virkning, och jag försöker göra din fina korg. men när jag gör själva botten så blir den inte platt, speciellt när jag skall börja på varv 5, Hur ska jag gå till väga för att få en platt fin botten och inte en oplatt botten? :) mvh madde

    SvaraRadera
  11. Hej Madde,

    Jag tror att du virkat för hårt, och då drar det ihop sig och blir lite kupat. Jag fick själv repa upp för att bottnen drog ihop sig. Då virkade jag väldigt löst nästa gång, så blev det bra. Hoppas det löser ditt problem.

    SvaraRadera
  12. Hejsan!
    Hittade din blogg efter lite googlande på att virka korgar :)
    Är nybörjare på att virka och har bara en liten fråga.. Vad står siffrorna i parantes för? Jag har gjort ett försök att virka korgen men jag får inte till det.. Blir för många maskor i slutändan när jag virkar botten.. Börjar köra ihop sig redan varv 4.
    MVH Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Siffrorna i parentes berättar för dig hur många maskor du har när du är klar med det varvet. Det kan då hjälpa dig att räkna om du har rätt antal maskor och se vart det blev ev fel.
      Hoppas det löser sig för dig. Det kan vara lite klurigt i början, när allt är nytt, men sen släpper det och det blir enkelt. Ge inte upp nu, det här fixar du!

      Radera
    2. Hej igen! :)
      Nu har jag försökt.. Jag får inte riktigt till det. Ska jag på varv 4 göra 2 fm i varje fm från föregående varv? I så fall får jag ihop det till 36 maskor.. Om jag hoppar över varannan får jag det till 26 maskor. Vad är det för fel jag gör? :)
      MVH Maria

      Radera
    3. Hej,
      På varv 4 ska du virka i alla maskor från föregående varv. Du virkar 1fm i första maskan, 1 fm i andra maskan, 2fm i tredje maskan. Sedan upprepar du det hela varvet.
      Blev det tydligare?

      Radera

Kanske gillar du