onsdag 27 oktober 2010

Fodral till sax, måttband, virknål och annat smått och gott

Igår tog jag mig samman, och satte mig och sydde klart Nyanseras fodral. Det kändes skönt. 2 st ska hon ha, ett som matchar stickgömman, och ett som matchar hennes varumärke. Jag har inte sytt på så många dragkedjor i mitt liv, kändes lite pirrigt. Speciellt när det inte är jag som ska ha dem. Ett tips till andra dragkedjenybörjare är att köpa en alldeles för lång dragkedja, för då är inte låset ivägen när man syr. Den röda dragkedjan var lagom kort för fodralet, men då fick jag lite besvär när jag var vid låset. Den vita dragkedjan var tokigt lång, och då gick det som en dans. Kanske är inte låset något problem, om man vet något bra knep för att sy på dragkedjor, men som novis och ovetande, gjorde jag som jag tror man borde göra. Alla sätt är bra, sålänge det blir rätt.

Klicka på länken om du vill hitta steg för steg hur man syr dessa Zipped Pouch with Reverse Applique. Jag har inte följt alla steg till punkt och pricka, men principen är samma. Tyg från Stoff & Stil och IKEA (tror jag). En röd 20 cm dragkedja, en vit 55 cm dragkedja. Jag föredrog den långa.

Och, så har jag glömt av mig att visa vad jag fick i brevlådan för ett tag sedan av duktiga Eva-Britt i miljökassebytet hos Krajamaria. Jag har redan använt kassen, och den fungerar perfekt! Chokladen är slut sedan länge :) Tack för bonusen, god choklad och ett glashängsmycke.

Nu väntar jag bara på en till kasse, som jag har för mig ska komma från Frankrike. Den som väntar på något gott...

4 kommentarer:

  1. Smart förvaring!
    Gillade verkligen din "stickgömma"! Perfekt!
    Ser väldigt avancerad ut... Tyget var kanon.
    Må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för awarden! Du har visst nåt att hämta hos mig med! Du får välja på klänningen eller tofflorna. Maila mig när du bestämt så skickar jag under helgen.

    SvaraRadera
  3. Och glömde ju att tacka för att du deltog...

    SvaraRadera

Kanske gillar du