lördag 9 oktober 2010

En sådan otrolig tur jag hade!

Idag gjorde min man en back-up på min dator för att den varit så slö ett tag, och skulle återställa den helt. När back-upen var gjord dog datorn, och har inte gått att väckas till liv än. Där fanns alla kort på barnen tagna i år! Snacka om tur! Glöm inte att rädda allt som är viktigt på en dator ofta, så det inte försvinner, det är inte alltid man har sådan otrolig tur som jag hade idag.. Så tillsvidare får jag hålla tillgodo med min mans dator.

Men åter till pysslandet.
Imorgon ska lilltjejen på kalas hos en kompis, och då ska kompisen bl.a. få den första elefanten i present. Min tanke var först att hon skulle få en grönblommig elefant, men när jag skulle börja stoppa den, visade sig tyget vara för tunnt, så sömmen höll inte i snabeln. Det blev till att börja om från början och välja nytt tyg, och valet föll på ett från Stoff o Stil. Beskrivning på elefanten finns i boken Sy mjuka djur. Elefanten står på en låda som jag skurit ut efter en gammal låda från ett bageri, i papper från Panduro. Däri ligger två överraskningar till, till detta speciella födelsedagsbarn.

Ända sedan jag var med i utlottningen av en hatt som Rappedikke hade i somras, har jag varit sugen på att testa en sådan hattmodell. Nu, lagom till höstrusk, blev den klar. Mönstret är från Stoff o Stil, och den hade bara tre olika storlekar, baby, barn och vuxen. Lite för oprecist för mig att veta vad jag ska satsa på för storlek till en 2-åring. Jag klippte till delar efter "barn"-storleken, och den blir lagom till nästa eller nästnästa sommar. Tyget har jag köpt på Tradera tidigare i år, och är fodrat med ett grönvit-prickigt tyg. Hatten har jag sytt så att den är helt vändbar och lika fin på insidan som utsidan. Då har jag två hattar i samma storlek :).

7 kommentarer:

  1. Å jag bara älskar elefanterna. Har den boken sen flera(typ 6 år) men har inte sytt mer än en häst ur den. Det är det enda å det var 6 år sen.. ;o))

    Så roligt med speciella presenter!! Gillar idéen!

    SvaraRadera
  2. Den första elefanten är helt fantastisk tycker jag! Jättefin. Det där med datorn e läskigt. Jag e själv hyfsat bra på att spara över viktiga grejor på ett usb-minne lite då och då. Men det är nog tack vare min man, som är så extremt datakunnig och förutseende :-)

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig elefant. jag gillade verkligen tyget på den första.

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att du hann göra backup innan datorn lade av!

    Fina elefanter! Ja, det där solhattsmönstret är inte helt rätt att få till rätt storlek från.

    SvaraRadera
  5. Åh vilka underbara tyger. Det i grönt var super... Boken Sy mjuka djur - var kan man få tag på den?? Sökte på Adlibris men hitta ingen med den titeln...
    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Boken Sy mjuka djur av Karin Neuschütz finns att hitta på biblioteket, det var där jag lånade den. Hoppas den finns på ett bibliotek nära dig.

    SvaraRadera

Kanske gillar du