torsdag 3 september 2009

Gjuta hand- och fotavtryck i gips, för att sedan ramas in


Förra hösten gjorde jag gipsavtryck av lilltjejens händer och fötter. Jag skrev då ner precis vad jag gjorde för att komma ihåg det till nästa gång. Nu är det mindre än en månad kvar till nästa familjemedlem kommer, och det börjar bli dags att dra sig till minnes hur det var vi gjorde sist. Jag vill samtidigt dela med mig om hur vi gjorde, eftersom det var enkelt, billigt, och blev så bra resultat.


Glöm inte att följa mig på Instagram :). @Allakansy

För att göra hand- och fotavtrycken användes play-do-lera (recept finns nedan), matolja, gips och lite sandpapper.

Forma play-do-leran lagom stor för att handen/foten ska få plats.

Smörj lite matolja på handen/foten och tryck handen/foten i leran. Tryck lite extra på fingrarna/tårna, så dem också ger avtryck i leran.
När man gör handavtrycken tar man matolja på handen, och trycker även en del av tröjan (som man spänner åt lite om armen så den sitter tight. Ingen matolja behövs till tröjan). Gör ett tryck med öppen hand, och ett med stängd. För att få ett "avslut" på armen i play-do-leran, forma lite lera till en korv och lägg där man vill gipset ska sluta.

Blanda gips enligt förpackningens anvisningar och häll i avtrycken. Häll inte i mer än att tårna och hela fotavtrycket täcks, eller inte mer än att fingrarna och handen täcks. Annars blir avtrycket så tjockt. Vänta tills gipset torkat, ca 15 min. Ta loss gipset och skölj i ljummet vatten, så all lera försvinner. Ta ev. hjälp av tandpetare eller dyl för att få bort leran mellan fingrarna och andra trånga skrymslen.

Om det behöver rättas till på kanter som kan vara vassa, sandpappra lätt på gipset, gärna med ett slitet sandpapper.

Låt avtrycken torka ordentligt.

Sedan kan avtrycken monteras, som jag gjorde tex. på en kartong klädd med en liten bit svart velourtyg. Avtrycken limmas sedan fast på tyget. Liknande ram som den jag använde finns på IKEA (Ribba tror jag), men även Panduro borde ha något sådant.

Recept på play-do-lera:
4 dl vetemjöl
2 dl salt
2 msk alun (finns bland kryddorna i mataffären)
5 dl kokande vatten
2-3 msk matolja

För leklera kan man blanda i karamellfärg, men för avtrycken kan den ju vara neutral. Tror dubbel sats är lagom till 3 avtryck. (2 hand och 1 fot) Leran kan återanvändas såklart.

Blanda vetemjöl, salt och alun. Koka upp vattnet. Häll i olja (och ev. karamellfärg) i vattnet. Blanda mjölblandningen och vätskan. Klart!

Välkomna att besöka min webshop!

17 kommentarer:

  1. Grattis till kommande bebis! Verkar som om det är en hel drös bloggbarn på gång.

    Bra beskrivning, den borde vara med i mönsterarkivet.

    SvaraRadera
  2. Har skickat ett inlägg dit, så får vi se om den platsar. Är själv helnöjd med tavlan till vår första tjej, så det blir definitivt en till med den nya familjemedlemmens händer och fötter när den bestämmer sig för att komma ut.

    SvaraRadera
  3. TACK! för tipset! Jättefint blev de! Ska utnyttja denna nya kunskap nu är min knodd fyller ett :)

    SvaraRadera
  4. Ett tips! Om man vill ha leran som leklera, använd citonsyra istället för alun, det är helt ofarligt om barnen skulle råka smaka på degen. Alun är inte så bra att få i sig. Tack för ett bra tips på avtrycken!

    SvaraRadera
  5. vilket bra tips. Håller som bäst på att få till bra avtryck på min dotter och detta var ju ett suveränt tips. Tack för det tipset

    SvaraRadera
  6. Tack för den fina beskrivningen!!

    Jag är inte så bra på detta, hur gör du för att inte få "simhud" mellan fingarna? Tycker att vi trycker ner handen ordentligt men det blir ändå simhud..

    SvaraRadera
  7. Jättefin tavla! :) Vad limmade du fast gipset på velouren med? Sitter glaset utanpå sedan? Var det inte svårt att få plats med gipset innanför glaset?

    Ska definitivt testa detta! Mycket snyggare än de vanliga gipstavlorna!

    SvaraRadera
  8. Hmmm... tror att barnet måste vara något äldre än tre månader för att få detta att funka. Helt omöjligt att göra en öppen hand eftersom han tog tag i leran direkt. Min fråga är, har du målat avgjutningarna vita eller har du något speciellt gips? Mina blev så gråa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tips är att göra avtrycket med en sovande bebis. Då är handen eller foten helt avslappnad. Funkade för mig =)

      Radera
  9. Lisa: Jag använde helt vanligt gips som finns att köpa i hobbyaffär. När jag gjorde avtrycken var mina tjejer ca 5 månader. Det kan nog vara så att det är lättare med lite större barn. Kanske skulle prova när barnet är lite trött?

    SvaraRadera
  10. johanna strandh30 juli 2010 kl. 00:54

    nu har jag med vågat mig på att göra avtryck. Gick jättebra! men jag satte scrapbookingpapper bakom och stylade till det lite. blev jättefint! Tack för tipset!!!

    SvaraRadera
  11. Är de någon som är van som bor i närheten av Vänersborg som kan komma å visa hur man gör fot å hand avtryck så vore de bra. ring mig 0722170862
    tiden är torsdag den14/10 kl 17-19
    TA MED TILL 13 PERSONER matrial Tack......

    SvaraRadera
  12. Hej,

    Blev så förtjust i din idé om att göra avtryck att jag bara blev tvungen att göra liknande själv. Länkade till din sida.
    http://pind-design.blogspot.com/

    Tack för inspirationen :)

    Linda

    SvaraRadera
  13. Det var jätte fina avtryck=)
    Jag har köpt ett färdigt kit och kämpat som en dåre att få till det.

    När man äntligen hade själva avtrycken går det inte att sätta fast med den medföljande tejpen eller något annat man hade hemma.

    Vad för sorts lim använde du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerar nog med de flesta lim som är lite starkare. Jag har använt ett UHU-lim för textil. Lycka till!

      Radera
  14. Hej!
    Som någon tidigare frågade så undrar jag! Får gipsfötter och händer plats under glaset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Absolut, de får plats. Ramen jag använt är köpt på Ikea.

      Radera

Kanske gillar du