lördag 30 oktober 2010

Gott till kaffet, vinst och post

Dessa virkade bakelser har varit klara ett tag nu, sånär som på stoppningen, som jag inte hade någon kvar av. Men nu har jag införskaffat det, så jag klarar mig ett tag framöver.

Prinsessbakelsen är samma som jag virkat en del av innan. Beskrivning finns i boken Virka amigurumi.

Den bruna bröllopstårtan är virkad efter Kinokos beskrivning på bröllopstårta, men jag fick ändra lite i ökningarna för att det skulle passa mitt garn, utan att tårtan skulle bli knycklig. Sedan hade jag inte den stoppning Mia använde.

Dammsugarna har jag virkat till en mamma som bor här i området. Jag hoppas hon kommer att bli nöjd med dem.

Om någon vill virka likadana, finns beskrivningen till dammsugarna nedan. Jag gjorde så här:
Brunt: V1: 2 lm. Virka 6 fm i första lm. (6)
V2: 2 fm i varje fm (12)
V3: *1 fm, 2 fm i nästa fm*, upprepa *-* varvet ut (18)
V4-V7: 1 fm i varje fm (18)
Byt till grönt garn.
V8-V14: 1 fm i varje fm (18)
Byt till brunt garn.
V15-V19: 1 fm i varje fm (18)
Fyll dammsugaren med fyllning.
V20: *1 fm, 2 fm ihop*, upprepa *-* varvet ut (12)
V 21: *2 fm ihop*, upprepa *-* till du har 6 fm kvar.
Sy igen hålet och fäst tråden.

Det händer mycket här nu, så jag har mycket att blogga om. Jag har vunnit den fina klänningen hos Skaparstigen, och jag är jätteglad för det. Den kommer bli jättefin på lilltjejen nu i höst/vinter. Jag har redan två plagg hemma som Skaparstigen sytt, och dem är så grymt fina, att jag inte kan vänta tills denna fina klänning kommer med posten. Jätteroligt!

Och nu har sista kassen kommit från Krajamarias miljökassebyte. Tack snälla Efwa för den fina kassen. Jag gillar tyget jättemycket, och kassen kommer följa med till affären tillsammans med den andra kassen jag fick tidigare.

5 kommentarer:

  1. Vilket bra fika. Själv ska jag kladda med vanliga chokladbollar strax.

    Håller verkligen tummarna för att klänningen ska passa. Kommer nog på måndag.

    SvaraRadera
  2. Så läckra kakor du virkat, kanske skulle man virka några dammsugare och negerbollar och lägga på ett fat. Mina favoritkakor som barn, fast lika goda idag men ska ju inte ätas för ofta.
    Tack för tipsen..Kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Fikabrödet ser gott ut.
    Kul att du vunnit.

    SvaraRadera
  4. MEN vad du pysslar mkt, hur hinner du!?
    så söta bakverk du gjort, det är klart att de blir uppskattade!

    SvaraRadera

Kanske gillar du