lördag 28 november 2009

Det märks att det snart är jul


Idag har jag hunnit med massor! Det började med pepparkaksbak, och några nya leksakskakor. Kanelbullen och chokladbollarna är ekoull och är virkade med virknål 4 mm. Lussekatten är virkad som en lång korv och stoppad med vadd, virknål 3,5 mm. Så blev det ännu en Ballerina och en Singoalla enligt samma mönster, virkad med virknål 2,5 mm. Allt i olika restgarner.

Sedan gjorde jag iordning adventljusstaken. I veckan var jag inne på Björnar och praliner, där jag såg att hon format siffror av najtråd. Det tyckte jag var jättesnyggt, så jag gjorde mitt bästa för att göra likadana. Jag är jättenöjd med resultatet. Ljusen såg inte så nakna ut när siffrorna kom på plats.

Och annat pynt kom fram, för att få igång julstämningen. Bl.a. mina cenit-tomtar. Jag gjorde dem under min studietid, i massor. Om någon är intresserad av att adoptera några av dem, kostar dem 25 kr/st eller 5 st för 100 kr.
Ljuslyktorna har jag förresten också målat. Det syns dåligt på bilderna, men det är snöflingor i dem vita fälten. Min svägerska är grymt duktig på att måla porslinstomtar och annat i porslin som hon bränner, och för många år sedan fick jag prova på jag med.

Och nu ikväll har jag sytt ett gäng näsduksfodral...
..och börjat sy på en väska, som jag är så nyfiken på om den blir som jag har tänkt mig, men den visar jag på bild när den är klar.

4 kommentarer:

  1. Hej! Vilken fin pysselblogg du har, och vilket bra namn! :) Hit kommer jag att återvända fer gånger!

    SvaraRadera
  2. Hej
    Vilka fina bullar du har virkat! och tomtarna jättegulliga! Ha en bra helg!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  3. Men åh, vad mycket fint du gör! Jag blir jätteinspirerad.

    Jag har faktiskt gjort något liknande med adventsljusen, men jag tog vanlig ståltråd och böjde till, det funkade det med =)

    ha det så bra!

    SvaraRadera
  4. Hej tar du kakor/ bullar du stickar/virkar på beställning? Jag såg ballerina, kokosbollar o saffransbulle har du några fler?

    MVh Susanne

    s.wir@hotmail.com

    SvaraRadera

Kanske gillar du