måndag 14 november 2011

Alla kan sy (virka) Våffelvirkade grytlappar

Jag har virkat våffelmönstrade grytlappar, och tänkte dela med mig med hur jag virkat dessa superbra grytlappar. De är så tjocka att det går inte att bränna sig med dessa, såklart beroende på garnval men mina bränner man sig inte med.

Glöm inte att följa mig på Instagram :). @Allakansy

För två grytlappar, behövdes
2½ nystan Drops Paris (100% bomull)
restgarn att virka runt grytlappen i avvikande färg
Virknål 3,5 mm

Lägg upp 38 lm,
Varv1: virka 3 lm (första varvets första stolpe), virka 1 stolpe i varje luftmaska från 4 lm från virknålen räknat.

För att få själva våffelmönstringen virkar man i grupper om 2 stolpar. 2 st, 2 st om förra varvets stolpe, se steg för steg nedan.

Om varvet avslutades med att virka om förra varvets stolpe:
Börja varje varv med att virka 3 lm (varvets första stolpe), vänd virkningen och virka 1 st till, sedan *2 st om föregående varvs st, 2 st*. Upprepa *till* varvet ut.

Om varvet avslutades med att virka 2 st:
Börja varje varv med att virka 3 lm (varvets första stolpe), vänd virkningen och virka 1 st om föregående varvs st, sedan *2 st, 2 st om föregående varvs st*. Upprepa *till* varvet ut.

Virka till grytlappen har önskad storlek, jag gjorde den rektangulär.

Hur virka st om föregående st:
Börja med omslag, precis som vid en vanlig stolpe ska virkas.Ta virknålen igenom föregående varvs stolpe.
Hämta upp ett omslag igen, som du hade gjort med en vanlig virkad stolpe. Virka färdigt stolpen som en vanlig stolpe.Våffelvirkad/mönstrad rektangulär grytlapp före kanten är virkad.
Kant är virkad, med ett varv av fm runt grytlappen, i ena hörnet har jag virkat 15 lm för att bilda en ögla att hänga upp grytlappen med.

Lycka till!

Välkomna att besöka min webshop!

7 kommentarer:

  1. Hej! Kanon fina, det måste jag testa. Har precis virkat en mössa, det var riktigt kul, så jag ska genast testa detta!!! TACK!

    SvaraRadera
  2. Jättefina precis vad bror din behöver, kan man lägga en beställning på ett par? / Maria

    SvaraRadera
  3. Tester nu för första gången och konstaterar att jag behöver använda en lite mindre virknål för att få det riktigt bra, men svårt var det inte :) Tack för beskrivningen!

    SvaraRadera
  4. Hur stora blir dina grytlappar? Vill gärna ha stora.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ca 20x20 cm. Men du bestämmer redan i första varvet hur stora de blir, så gör så stora du vill ha. Det varierar ju beroende på garnval också, även om du skulle räkna maskor.

      Lycka till!

      Radera
  5. Under den blå grytlappen står det att den är rektangulär men jag tycker den ser ut som kvadratisk. Är det en synvilla, eller?

    SvaraRadera

Kanske gillar du