torsdag 28 november 2013

Haklappar, dregglisar, mössor och kakfatstativ i stora lass

Nu har jag sytt de sista av haklappar i prickigt tyg. Nu har jag slut på alla färger av prickigt vaxtyg. Det är avkopplande att sitta och sy, och jag brukar göra det när tjejerna ska sova. Då vill dem att det ska finnas någon på samma våning, och de vill gärna att jag sitter och syr. Det bästa av två världar! Jag kan utöva min hobby, samtidigt som jag nattar tjejerna.

Dessa haklappar är samma som jag sytt tidigare, och beskrivning finns här.

Jag radade upp de kakfatstativ jag har, för att se vilka jag har, och om jag har några passande tallrikar jag skulle kunna bygga ihop till ett kakfat. Detta skulle kunna kombineras med barnen, att de får hjälpa till att välja tallrikar, och mäta ut vart hålet ska sitta, och sedan får jag sköta borrandet. De brukar uppskatta att hjälpa till, bara de är pigga, mätta och glada :)

Kakfatstativen finns även på min webshop för 60 kr/st.

Det börjar bli några kalla dagar nu, och då kommer de fodrade mössorna fram. Apmössorna är microfleecefodrade och i storlek till 2-3 år.
Av bara farten blev det även en vuxenmössa med microfleece inuti. Det är gott att ha på sig när man är ute en stund, och det känns bra att använda de tyger jag köpt på mig. Jag försöker att vara duktig och i första hand använda det som finns hemma, även om det väldigt roligt att köpa på sig mer.

Det blir ett långt inlägg den här gången, ibland blir det så.. Jag syr, och syr, och får inte riktigt tid att ta kort på allt när det är dagsljus.

Jag fick låna hem en prymtång och lite knappar, när vi var iväg på syhelg för några helger sedan. Eftersom jag har en del småbitar av diverse mjuka tyger, bestämde jag mig för att sy lite gregglisar. Riktigt kul att köra med coverlocken. Delen som är mot barnets hals, är vändsytt, och utsidan har jag overlocksömmen som detalj. Jag sydde 10 st, men den första fick bli en provdreglis, för den blev inte helt bra. Baksidan på alla dreglisar är svart microfleece, så inte barnet blir blöt och kall på kläderna inpå kroppen.

1 kommentar:

  1. Fina alster! Smart att ha vändsydd del in mot halsen och dekorativ söm ytterst! Vår lilla Ullhare dreglar som om det inte finns någon morgondag så jag borde verkligen ta tag i det där med att sy ett gäng dregglisar!

    SvaraRadera

Kanske gillar du