torsdag 30 oktober 2014

Handgjort papper i jeans/bomull, linne, kozo och abaca

Jag har varit på Kvarnbyns handpappersbruk och lärt mig göra handgjort papper. Fantastiskt roligt! Jag har aldrig gjort eget papper tidigare, och jag ville gå en helgkurs för att få allt serverat och få en lektion i hur det fungerar. Jag har lärt mig så mycket som jag aldrig tidigare hört talas om. Holländare som är en maskin som trasar sönder fibrerna till pappersmassa, en gröt/vällingmassa som sedan blandas ut med mycket vatten så att massan utgör ca 0,5-2%. Och vill man kunna skriva på pappret, behöver det limmas, t.ex. med potatismjöl med en matsked eller så. Ramen som bestämmer storleken på arken kallas viraduk (nätramen) och däckel lös träram). Ramen drar man ner i kärlet med pappersmassa och fångar upp lagom mängd massa för att forma papper. Därefter ska arket av från träramen och av på en guskfilt, helt vanlig bomullslakansväv, och efter ett antal lager kan de läggas i våtpress för att sedan hängas på tork, och ev torrpressas också.

Pappret ovan på bilden, det är gjort av gamla jeans. Det kallar jag återbruk! Jag gjorde några jeanspapper med tryck från gummistämplar och några bara helt vanliga. Även kuvert provade jag på att göra.
Sedan använde vi kozo, som såg ut som det i hinken nedan, men som man kunde dra isär fibrena och forma. Jag formade till ljuslyktor, och blev väldigt nöjd.
Mixades fibrerna i holländaren en kort stund, blev det massa som kunde bli papper. Jag ville göra stora ark att göra cylindriska lampskärmar av. Jag exprimenterade lite, och lade i lite mixade jeans. Ska bli kul att se hur det blir som lampskärm när jag hinner fixa det.
Och kolla in den vackra miljön vi jobbade i.

2 kommentarer:

Kanske gillar du