onsdag 14 augusti 2013

Bolero i 100 % alpacka, till mig

Jag har stickat och virkat mig en bolero. Den var så fin på bilden till beskrivningen, att jag blev sugen att göra en till mig själv. Jag beställde hem 250 g av Naturgarns Indiecita i 100 % alpacka i färgen kamelbrun. När jag hade stickat klart, hade jag gjort slut på dryga 2 nystan. Då kändes det som att det skulle bli över massor med garn, men tji fick jag. Virkningen tog mer garn än jag hade kunnat gissa. Nu när boleron är klar, har det gått åt dryga 4 nystan.

Beskrivning finns på Garnstudio, DROPS nummer 139-5. Jag har stickat och virkat med storlek 3,5 mm, och stickade för storlek S/M diagram M.4A 8 ggr. Hur man gör en tillfällig uppläggningskant med luftmaskor, är lite oklart för mig. Jag gjorde som jag tror att man skulle göra, men det blev lite knepigt att få loss maskorna, när det var dags för det. Det hade varit bra att använda ett annat garn i avvikande färg, så jag vet att jag inte klipper i min bolero. Sen var det lite oklart för mig i diagram M.1, om jag skulle ta hänsyn till minskningarna när jag stickade. Jag valde att inte bry mig om det, utan minskade när jag skulle, och stickade på efter mönstret. Det ser ut på beskrivningens bild, att de tagit hänsyn till minskningen när de stickat.

Nu är jag kittad för hösten, med en bolero.
 Nu är det så vackert i trädgården.. och vi har fått tre självsådda solrosor som jag antar att några fåglar har tappat över rabatten.

3 kommentarer:

Kanske gillar du