onsdag 3 juli 2013

Rullgardin i linne till pysselrummet


Pysselrummet har varit utan gardiner ett tag nu. Jag har inte hunnit iväg för att leta och hitta något passande till tapeten i färgerna till rummet. Jag har haft en tapetbit i väskan sedan tapeten kom upp på väggen, ifall jag skulle springa på något bra. Jag fastnade för ett mörkgrönt linnetyg och att sy en rullgardin av det.

Nedan är en kort beskrivning på hur jag sydde dessa rullgardiner.

1) Mät upp hur breda gardinerna ska vara när de är färdigsydda. Lägg på 8 cm för sömsmån på bredden. Mina gardiner är ca 1 m långa. Fålla sidorna på gardinen, vik in 2 cm, och sedan 2 cm till. Nåla och sy med raksöm på båda sidorna.
2) Fålla överdelen av gardinen så den passar stången, eller fäst den på en list med häftpistol. Min gardin har jag bara fållat för att passa en vanlig rundstång till gardinstång.
3) Häfta fast nederdelen på en list som är något kortare än färdigbredden på gardinen.
4) Välj ut band, färdigköpta, eller sy band av samma eller matchande tyg, ca 150 cm på vardera sida. Frivilligt;  Fäst mitten av bandet i fållen upptill, eller häfta fast i listen upptill.
5) Rulla upp gardinen och knyt en fin rosett.
Klart att avnjutas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du