onsdag 12 juni 2013

Smock-klänningar


Jag och nya maskinen håller på att lära känna varandra nu. Även om det inte behövs någon Coverlock för denna modell, börjar jag med enkla projekt, så att jag lär mig maskinen och dess sömmar. Jag börjar få lite koll på trådträdningen nu. Fick tips på bra trådningshjälp för Pfaff Coverlock 3.0. En toppensida!

Tjejerna har fått välja tyg som de ville ha en sommarklänning av. De valde ett rosarutigt tyg, jag valde modell på klänning.

Här följer en kort beskrivning hur jag sydde smock, jag har inte tagit kort steg för steg, men det finns några bilder som visar hur det ser ut. Mina tjejer är 3½ och 5 år. Jag har gjort samma storlek till dem båda.

1) Jag klippte tyget 100 cm brett och 60 cm långt.
2) Jag fållade upptill med tvillingsöm.
3) Laddade för hand spolen till undertråden på vanliga symaskinen med resårtråd. Jag spände tråden samtidigt som jag snurrade upp den på spolen. Till dessa två klänningar fick jag snurra upp 3 spolar. Det går snabbt.
4) Jag sydde med vanlig raksöm fram och tillbaka nedan fållen. Tätare de första gångerna, för att få rynk/smock på fållen också. Vid ändarna, bara jag vände och flyttade ner pressarfoten. Resåret fästes sedan när jag syr ihop kortsidan. Tack Airam6 för tipset! Sträck ut tyget där du syr, så blir det jättebra!
5) Kolla om du har möjlighet hur tygstycket passar på den som ska ha klänningen. Fålla nertill om längden blev bra.
6) Sy halter-neckbandet. Jag klippte till 40 cm remsa, ca 8 cm bred. Fålla båda sidorna. Jag körde med tvillingsöm där med.
7) Måtta av med ett barn, och se så den verkligen kan ta sig in/ut genom hålet. Insidans mått mellan banden är ca 10 cm på mina klänningar, och sedan blir det vidare iom att det är sytt smock där.
8) Sy fast halterneckbandet i fållen upptill.
9) Sy ihop kortsidorna. Jag sydde en raksöm och en overlock i ett.

Klänningen är klar! Det är en enkel modell av klänning, Alla kan sy en smock-klänning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du