onsdag 17 oktober 2012

Alla kan sy ett stickfodral


Jag har sytt ett stickfodral och tagit kort på alla momenten jag gjorde. Jag har inga mått med, jag tycker inte man ska vara rädd för att höfta lite. Höjden ska vara lite längre än vad virknålarna respektive stickorna är, och bredden beror på hur många stickor man vill ska få plats. Ha så kul, nu kör vi! Alla kan sy ett stickfodral!


Klipp ut en bit yttertyg (blommigt på bilen), en foderbit (vit på bilden) i samma storlek, och en något kortare foderbit (vit med bred vikning på bilden) på höjden och ytterligare en kortare bit foder (vit med smal vikning på bilden). Den minsta biten kommer att vara ytterst på insidan av fodralet, mellanstora biten i mitten och största foderbiten närmast yttertyget.
Fålla den mindre foderbiten på den övre långsidan. Välj själv om fållens vikning ska vara vänd inåt eller utåt. Jag har valt att vända fållen utåt, så att den kommer att synas. Jag har pressat alla bitar som ska användas, och använder därför inga nålar.
Fålla mittenbiten av foderet på den övre långsidan.
Lägg den mindre foderbiten och mittenfoderbiten på varandra, kant i kant med bådas nederkant.
Sy kanaler där tygerna ligger i två lager. Sy ett antal kanaler på vänstersidan (om du vill ha plats även för virknålar) där virknålarna kan stickas ner. Sy kanaler som är ca 7-8 cm breda för plats för rundstickor så många som får plats. Kolla med en virknål du har hemma för att se avståndet mellan kanalerna. Det kan vara bra att ta i lite extra, så även de tjockare virknålarna får plats.

Nu är nedre delen av stickfodralet klart.
 Lägg den största foderbiten och foderbiten du just sytt klart på varandra, kant i kant med bådas nederkant.
Sy kanaler där tygerna ligger i två lager, dvs från mittendelen av fodertygerna till strax innan nedre delen av stickfodralfodret. Sy kanaler där stickorna ska stickas ner. Tänk på att sy bredare kanaler ju längre åt höger du kommer, så även de grövre stickorna får plats. Kolla med olika stickpar du har hemma för att se avståndet mellan kanalerna. Jag har sytt smalare kanaler på vänstersidan och sedan ökat bredden ju närmare högerkanten jag kommit.

Nu är insidan av stickfodralet klart.
Lägg yttertygets räta mot insidans räta.
 Sy runt kanten, men lämna ett vändhål någonstans. Klipp rent runt kanterna och klipp av hörnerna, så det inte blir så knöligt att få hörnerna snygga när man vänt fodralet rätt.
Vänd fodralet rätt och sy en stickning varvet runt.
Fyll fodralet med virknålar och njut av resultatet! Bra gjort!
Rulla ihop när den inte används, så förvaras stickor och virknålar både bra och vackert.
Jag har även sytt ett tillhörande virkfodral. Beskrivning till den finns på Alla kan sy ett virkfodral!

Kolla gärna in mitt inlägg, där jag firar med utlottning av kakfatsstativ att bloggen haft 90000 besök sedan start. Välkommen att delta du med!

2 kommentarer:

  1. Wow, vilket fint tyg! Vart har du hittat det? Tack för en jättebra blogg!

    Mvh
    Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man glad av det! Om jag minns rätt, kommer tyget från Stoff & Stil, och fanns i lite olika nyanser. Hoppas att du hittar det du med..

      Vänligen,

      Marie

      Radera

Kanske gillar du