fredag 2 november 2012

Stickade och tovade tofflor

Nu har jag fått härliga tofflor som tovats i tvättmaskinen. Garnet visades i inlägget om återbrukade konservburkar. När jag besökte syfestivalen i Borås, köpte jag med mig en härva hem, eftersom min kompis Airam6 hade använt samma garn till att göra likadana tofflor innan. Nu har jag mina egna. Beskrivning finns på hennes Ravlerysida.

Jag har använt stickor 3 mm och 100 g Dansk Pelsuöd 8/2. Jag slängde in de färdigstickade tofflorna i en tvätt 60 grader. Då blev den ena perfekt, och den andra lite förstor. Då fick den in med en 40-graders tvätt. Då blev även den bra i storlek. Jag har storlek 39 i skor. Nu kan höstkylan komma, jag är förberedd.

Tofflorna före tvätt. Sydde av hälen något, så att inte hälen skulle bli spetsig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du