söndag 23 januari 2011

Vävstolen.. och låter den voff eller mu..?

I helgen har jag varit och hämtat en vävstol som jag fått. Vad många delar det blev, med alla tillbehör och allt. Med denna, fick jag även en massa böcker, garn och garnvindor och annat jag inte riktigt vet vad man använder till. Nu är vävstolen nedplockad och uppmärkt. Ambitionen var att den skulle monterats upp igen samma dag, men orken tog slut när vi kom hem. Och den ska, till min mans glädje, inte bo hemma hos oss.

Har någon tips på nybörjarvävbloggar eller andra bra sidor, får ni gärna dela med er. Jag har aldrig suttit vid någon vävstol i hela mitt liv, men jag tänkte att eftersom jag fick en komplett fungerande vävstol bara sådär, så varför inte.
I helgen testade jag att sy en hund ur boken Sy mjuka djur. Fast jag är inte övertygad.. blev det verkligen en hund? Den är inte helt olik Arlas ko på mjölkpaketen.

11 kommentarer:

  1. hihi, lite arla-varning är det nog allt ;-) liite.

    SvaraRadera
  2. Hej! Spännande med vävstol! Jo, på en loppis jag besöker ibland finns det en "sy muka djur" för 15 kronor. Ska jag köpa den till dig?

    SvaraRadera
  3. haha, jo, den ser lite ut som en ko :)

    SvaraRadera
  4. Wow, vad läckert med en vävstol!!! Avundas dig som verkar ha plats till en;) Å du nu tycker jag faktiskt att du är lite väl hård mot dig själv!!! Tycker att det ser ut lite som en Mastiff:)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte det ser ut som en ko. Jag tycker definitivt att ser ut som en fin hund.

    SvaraRadera
  6. Vad roligt med vävstolen! Bara synen av din väcker barndomsminnen, dunk dunk lät det varje kväll hemma hos mig när jag var barn, min mamma är en hejare på att väva.

    SvaraRadera
  7. Härligt med en vävstol, boken "väv boken" uträkning,uppsättning, montering av Mariana Eriksson, Gunnel Gustavsson och Kerstin Lovallius är en bra och pedagogisk bok om hur man sätter upp väven. Sedan boken Varp och inslag bindningslära av samma författare. De böckerna hade jag som kurslitteratur när jag gick på universitete i Uppsala och hade Mariana som lärare, mitt tips.
    Sedan tycker jag att det ser ut som en "Skotte" hund möjligt att det ser ut som en Arla ko men den ser ju inte ut so en ko :)

    SvaraRadera
  8. Maja: Tack för tipsen. Ska titta närmare på böckerna jag fick med när jag fått ork att montera ihop vävstolen. Just nu är den i molekyler.

    Helena: Jag har inte heller plats, men mina föräldrar har :) Jag hade ju rum när jag bodde hemma, så jag tyckte att jag borde få lite plats även om jag flyttat ut för många år sedan. De behöver bara röja lite innan det finns någon plats att montera upp den på.

    Det är kul att några håller fast att det är en hund, även om jag ser ett mjölkpaket framför mig. Stora tjejen trodde först att det var en katt, men när jag sa att det var en hund, accepterade hon det.

    SvaraRadera
  9. Vad kul med en vävstol, så klart man skulle ta emot en om man fick den. :) Fin hund du har sytt också, tycker det ser ut som en "skotte" som någon skrev här ovanför.

    Ja nu har jag kommit igång med virkningen, virkade i helgen så jag fick ont i tummen :D men jag fortsatte ändå.

    SvaraRadera
  10. Den kansek går att modifiera lite så att det verkligen blir en ko? :)
    Lycka till med vävningen!

    SvaraRadera
  11. Mitt tips är att börja med en trasmattelöpare, dvs en duk/löpare av trasmattor, i tuskaft. Det är bland det enklaste. Inte många trådar att trä genom solven och att hålla reda på. Sen blir trasmattelöpare himla fina och bra presenter också.

    SvaraRadera

Kanske gillar du