tisdag 9 september 2014

Alla kan sy en pyjamas





Tanken har funnits där länge, men stannat vid tanken, att sy min egna  tvådelade pyjamas. Jag har haft tyget med moln hemma säkert i 6 månader, köpt för att kunna prova att sy något till mig. Efter att velourbyxorna blev klara, har jag fått blodad tand, och vill sy mer till mig själv.

Tyg: 2 m molntyg från JNY design. Mudd till byxorna som jag haft hemma länge.
Byxor: Jag utgick från samma mönster som jag använde till velourbyxorna, fast jag minskade vidden ner vid foten för att få plats på tygbiten jag hade, samt gjorde benhalvorna i ett stycke. Jag sydde även på mudd upptill och nertill. I midjemudden har jag även ett 3,5 cm brett resårband i. Storlek M från Allt om Handarbete 2009/01.
Tröja: Sydde på kantband i samma tyg i halsringningen och fållade ärmslut och i midjan. Jag förlängde tröjmönstret med 10 cm. Storlek M, efter mönster jag fått av en kompis.
Jag har redan använt pyjamasen, och är riktigt nöjd med både byxmodellen och tröjmodellen. Jag är även nöjd att jag sytt upp lite av tyghögen i garderoben. Nu fattas det 2 m tyg där. Jag har dessutom blivit en pyjamas rikare att hoppa i under höst- och vinterkvällar.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att du sytt en pyjamas av det här tyget till dig själv.
    Jättefin.

    SvaraRadera

Kanske gillar du