onsdag 22 maj 2013

Alla kan göra en Hello Kitty-tårta

Den här Hello Kitty tårtan gjorde jag och tjejerna till min födelsedag förra året, för stora tjejern kom på två veckor efter hennes födelsedag att hon ville haft det när hon fyllde år. Då kom vi överens om att det skulle bli en Hello Kitty tårta när jag fyllde år. Jag tänkte mig att vi skulle köpa en tårta, men det tänkte inte hon. Vi skulle göra en tillsammans. Det var bara att bita ihop och se glad ut. Och faktiskt, blev den inte så tokig, som jag befarade.
En kort beskrivning på hur jag gjorde tårtan. Jag köpte två vanliga tårtbottnar, och skar till dessa för att likna en Hello Kitty-figur. Sedan gjorde jag som vanligt, att jag fyllde lagren med valfri fyllning. Jag minns inte vad vi hade i just denna tårtan, men marsan/vaniljkräm och mosad banan, eller färdigköpt sylt brukar gå hem hos damerna. Sedan ett tunnt lager med vispad grädde uppepå, en del med några droppar karamellfärg. Spritsa ett halsband och trådarna på ballerinan. Lakritssnöre till mårrhår, och vingummi till näsa och ögon. Jordgubbar till rosett. Klart att avnjutas!

Tårtan som vi gjorde när min man fyllde år nu senast. En typisk pappatårta, tyckte tjejerna. Det skulle vara en rosa tårta, eller en silvrig Porsche-tårta. Valet blev genast väldigt enkelt! Köpt tårtbotten, fyllning med vaniljkräm och drottningsylt. Klädd med vispad grädde och röd karamellfärg. Toppad med maräng och mini-marshmallows.

Nu blev det åter dags för stora tjejen att fylla år, och då ville hon ha... en Hello Kitty-tårta, precis som på min födelsedag förra året. Det blev till att göra om konststycket igen.
Och såklart lite kakor också. Kakfatet har jag gjort av mammas gamla tallrikar. Kolla in inlägget hur man gör egna kakfat, det är verkligen busenkelt.
Bild på vad mannen i huset åstadkom med resterna som jag skar bort från tårtbottnarna när jag gjorde tårtan.
Jag vet inte, det ser lite slaffsigare ut, men han var nöjd när han mumsade i sig före kalaset började.
Sist, men inte minst, blommorna som pappa hade plockat till mig... och till svärmor. Liljekonvaljer luktar så gott! Jag får se om svärmor får med sig några konvaljer hem imorgon ;).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du