fredag 27 juli 2012

Hittat ny inspiration

Jag fortsätter att använda mig av tyg jag redan har hemma, och hittade först denna väskmodellen hos Maj Stajl, fd. Lillofant. Jag provade att sy en jag med, för jag tycker den är fantastiskt söt. Min danska är inte den bästa, så jag vet inte om jag sydde allt enligt beskrivning. Jag använde min overlock till franskanten, samt för att sy ihop alla delar under kantbandet för att det inte skulle bli för knöligt. På denna första väska rynkade jag de båda fransarna var för sig, och sydde därefter ihop väskdelarna med fransarna. Nästa jag gör, kommer jag att rynka dem tillsammans, för att förhoppningsvis göra det lite mindre knöligt för kantbandet att sys på. På denna sydde jag med overlocken runt hela väskkanten innan kantbandet syddes på, det var lite onödigt gjort att göra det mer än där rynket skulle sys ihop med väskans ut- och insida.

Och när jag ändå hade grön tråd i symaskinen, passade jag på att sy klart den sista tillklippta väskan jag haft på lut.
 
Denna blev härligt somrig! Alla kan sy en liten väska, beskrivning på väskan finns här. Principen och alla moment är samma som för den större väskan i beskrivningen, det är bara måtten som skiljer. Yttertyget är från ett gammalt påslakan, och fodret är från Stoff & Stil.

4 kommentarer:

  1. Jättefina väskor! Jag gjorde också så att jag rynkade volangerna var för sig och sydde ihop med overlocken innan jag kantbandade. Men enl beskrivningen så ska man rynka båda volangerna ihop. Det är väl en smaksak hur man gör. Fin modell är det i alla fall.

    SvaraRadera
  2. man kan inte få för många väskor, speciellt inte om de är så snygga!!!1

    SvaraRadera
  3. Jättefina väskor, man kan aldrig ha för många:)

    SvaraRadera
  4. fina väskor.
    ha en bra dag!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera

Kanske gillar du