söndag 22 juli 2012

Beskrivning: Alla kan sy en tyllkjol

Idag sydde jag var sin tyllkjol till mina tjejer, och samtidigt tog jag lite kort under arbetets gång, ifall det är någon som vill ta del av hur jag gjorde.

Superlätt, och snabb att göra. Dessutom billig i materialkostnad, mina kostade 20:-/st.

Material:
60 cm fullbredd tyll i två olika färger. Jag valde ljus- och mörkrosa.
En bit resårband (mät på barnet som ska använda kjolen)

Lägg de båda tygbitarna på varandra. Vik tyllen dubbel lägs långsidan, nåla längs vikningen. Det är inte hela världen om det inte blir helt rakt eller att bitarna är precis lika långa.
Sy en raksöm ca 2 cm från vikningen. Detta ska bli kanalen för resåret runt midjan.
 Klipp i de två översta tyglagren som blomblad. Gör samma sak på de två undre tyglagren, fast lite förskjutet så blombladformerna kommer omlott.

Trä igenom resårbandet igenom kanalen.
Knyt ihop resåret, och kjolen är klar att användas.
Mina tjejer använde den även på huvudet som blomma och för att låtsas få ännu längre hår.

Välkommen att besöka min webshop!

4 kommentarer:

  1. Att klippa blomblad som du har gjort på kjolen var något nytt för mig! Jättefint! Tack för den iden!/ Annika

    SvaraRadera
  2. Hej! Bra beskrivning! Jag har mailat dig :) /Helena

    SvaraRadera
  3. Jätte fin kjol.
    Ha en fin kväll och eftermiddag!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Bra beskrivning, tack! Det måste jag testa någon gång.

    SvaraRadera

Kanske gillar du