måndag 21 februari 2011

Fantastiska Laminaria i lyxgarn

I höstas skrev jag om det här underbara Bijou-garnet, som jag fått av Jenny med garnbutiken Nyansera. 800 m senare, är detta resultatet. En Laminaria, en helt fantastisk sjal. Jag kan verkligen rekommendera mönstret, OCH garnet. Jag stickade på AddiLace rundsticka 3,5 mm, 100 cm. Jag stickar nog lite lösare än nödvändigt, så jag hade nog kunnat gå ner i storlek, men nu fick det bli den storleken. Jag upprepade blomman/stjärnan 5 ggr, sedan vågade jag inte upprepa fler gånger, ifall inte garnet skulle räcka. Nu räckte det, och det känns väldigt skönt. Jag har dessutom lite garn kvar, som kanske kan virkas till handledsvärmare, eller något annat.

Bild när jag har på mig sjalen kommer en annan dag.

Här är en bild före jag blockade sjalen. Det är skillnad på före och efter. Den blev både större, vackrare och mönstret kom fram. Bra blockningstips finns att läsa på Skaparstigens inlägg om blocka med wire. Fiffigt, om kanterna ska bli raka, och inte som i mitt fall, spetsiga. Stickar jag en sjal med raka kanter, ska jag absolut följa hennes exempel.

12 kommentarer:

  1. Helt fantastisk! Själv skulle jag aldrig någonsin få för mig att sticka en sån... Har verkligen inte tålamod till det. Låter mig imponeras av andra istället =)

    SvaraRadera
  2. Wow, så vacker! Ljuvlig :-) O ljuvlig färg också!

    SvaraRadera
  3. Jätte jättefin på alla sätt! Jag vill också kunna sticka! Hmm, får väl bli nästa projekt :)

    SvaraRadera
  4. Den är verkligen jättefin vilket jobb. Jag förstår inte hur du kan hålla ordning på den med alla mönster. För mig känns det som en helt omöjlig sak att göra men man skall aldrig säga aldrig.
    Kul att du gillade börsen ha velat så med att bestämma mig för vad jag skulle ge dig.

    SvaraRadera
  5. Wow!! Vilken sjal! Jag är så imponerad! :-)

    SvaraRadera
  6. Åh, vad glad jag blev för din kommentar. Nu känner jag mig ännu mer peppad att blogga... Har tänkt att visa lite haklappar som jag gjort också, efter ditt braiga mönster. :)

    SvaraRadera
  7. Vilket arbete! Ser så himla avancerad ut - verkligen kanonfin!

    Du frågade om korgarna jag sytt och jag brukar använda mig av volymmellanlägg (stryker på). Ofta både på ytter- och innertyg, beroende på tygets tjocklek.

    Må så gott
    Marie

    SvaraRadera
  8. Så fantastiskt vacker den är! JAg bockar och bugar åt tålamod och skicklighet!

    SvaraRadera
  9. Hej, kul att du vill vara med i vår tävling om Tilda-boken. Den är verligen inspirerande!! Lycka till med dina 4 lotter! Nu hoppas vi på en bra fortsättning på helgen.
    Kerstin o AnnaKarin

    SvaraRadera
  10. jag har en liten tävling inne hos mig. Välkommen att vara med.
    Ha en fortsatt fin söndag.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  11. Tack för att du ville delta i min tävling.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera

Kanske gillar du