torsdag 8 mars 2018

Grå Rheinlust shawl klar




De första maskorna startade jag med tidigt på hösten 2017. Sedan satt vi och stirrade ut varandra, sjalen och jag tills strax innan nyår. Då fick jag fart och lust att sticka klart den. Efter ett tag började jag kolla hur mycket garn jag hade, och hur mycket garn jag behövde... då inser jag att jag redan från starten köpt för lite garn. Jag beställde ett handfärgat garn, 2 nystan á 100 g, tillsammans 800 m, men jag behövde enligt beskrivningen 215 g och 860 m. Då började det isa lite i magen, och jag dividerade vad jag hade för alternativ. När jag väl hade vägt vad en upprepning vägde, och hur mycket garn jag hade kvar, bestämde jag mig för att göra 7 istället för 10 upprepningar av mönsterblock B. Med facit i hand, satt jag då med 20 g över när jag var klar, så det hade räckt till ytterligare en upprepning. Å andra sidan, lätt att sitta och vara efterklok. Jag fattade rätt beslut, annars hade jag varit väldigt nervös mot slutet om garnet skulle räcka hela vägen till slutet, eller inte. Det slapp jag nu :).

Mönster: Rheinlust shawl av Melanie Berg (Instagram @mairlynd)
Garn: 200 g, 800 m (gick åt 180 g när jag gjorde justeringarna som ovan) Silver grey moods #1 handfärgat 100% Blue faced Leichester från Moods of Colors
Rundsticka: 3,5 mm

Sjalen före blockning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du