torsdag 21 november 2013

Alla kan sy (sticka) ett par tovade vantar!

Jag har stickat och tovat ett par vantar. Jag började med ett försök med strumpstickor, men tålamodet och orken tog ganska snabbt slut, jag repade upp, och stickade därefter dessa vantar på vanliga stickor 5 mm och 2-trådigt ullgarn från Ullcentrum Öland, som jag köpte på Syfestivalen i Borås i år, när jag var där. Mina vantar väger ca 50-60 g/par.

Blir någon sugen att sticka och tova ett par egna, så följer här en beskrivning på hur jag stickade, för Alla kan sy (sticka) ett par tovade vantar!

Vanten
Lägg upp 44 m på st 5 mm.
Sticka 4 varv rätstickning (ev i avvikande färg)
Sticka slätstickning till arbetet mäter 14 cm.
Markera med en markör mitten på arbetet, och öka 1 maska en maska innan markören och en maska efter markören var tredje varv. Upprepa ökningen ytterligare 6 ggr vart tredje varv.
Sätt de 16 mittersta maskorna på en tråd. (där ska tummen sitta sen)
Fortsätt sticka resterande maskor i slätstickning tills arbetet mäter 39 cm.
Sticka ihop maskorna 2 och 2 i 2 varv.
Dra en dubbel tråd genom alla resterande maskor och knyt ihop.

Tummen
Plocka upp maskorna från tråden, där tummen ska sitta, med strumpstickor 5 mm.
Sticka 12 varv.
Gör ett varv med hoptagning av maskorna 2 och 2.
Dra en dubbel tråd genom resterande maskor och kryt ihop.
Fäst tråden, och sy några stygn i det eventuella hål som blivit mellan tummen och vanten.

Montering
Sy ihop sidan på vanten från avigsidan. Fäst alla trådar. Gör en till vante, lika den första.

Tovningen
Tvätta vantarna med såpa i 60 gradersprogram. Håll tummarna att de passar när de kommer ut från tvättmaskinen! :) Ta på dig vantarna direkt när de är färdigtvättade, och forma dem ifall du vill dra eller forma åt något håll. Låt torka, och vantarna är klara att användas.

Vill man dekorera, kan man brodera vantarna när de är torra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kanske gillar du