måndag 22 juli 2013

Första klänningen till mig, en riktig färgklick

Detta tyget köpte jag på syfestivalen förra året, eftersom jag redan då tagit ett beslut om att jag ville våga och lära mig sy i mjuka tyger. Detta tyget är från Znok, och jag gillar det skarpt, även om det inte är en klänning att gömma sig i och smälta in lite diskret med.

Som mönster har jag använt klänning 114 i storlek 40, från magasinet Allt om handarbetes Sömnads magasin nr 04/2012. Iaf till halsringningen, och skurningen vid ärmarna. Sedan gjorde jag ärmarna något längre, och längden längre, och klippte av till en söm nedanför bysten, så det blev en överdel och en kjoldel. Jag sydde även in överdelen vid bysten och på två ställen på ryggen.
Då satt den bra på överdelen, men lite för löst över sömmen mellan över- och underdel, vilken jag sydde in utefter min kropp. Kanske inte helt lik den från originalmönstret i tidningen, men inte helt olik heller. Det var iaf den klänning jag utgick ifrån.

Nu ska jag bara våga använda den offentligt också. Jag vill använda mera färg på mina kläder, men samtidigt inte sticka ut för mycket. Det blir lite motsägelsefullt, jag vet.

1 kommentar:

Kanske gillar du