onsdag 22 augusti 2012

Medan mina sessor låg och sov...

...sydde jag dem var sitt förkläde att ha när vi bakar. Min stora tjej har påtalat att de har förkläden när de målar med målarfärger, men inte när de ska baka med mig. Skurningen och mått till barnförklädet är mitt eget, men jag har sytt det som vuxenmodellen jag sydde till mig. Beskrivning till vuxenmodellen finns här.
Jag har skrivit upp alla måtten, ifall jag kommer att sy fler, och jag har några grejer jag kommer att förändra till eventuellt nästa försök. Tänker att en tryckknapp kanske skulle vara bättre på en barnmodell, då det kan gå snabbt i svängarna när de vill få av sig förklädena. Jag rationaliserade även arbetsgången, så att jag klippte till alla delar och strök allt på en gång, sydde allt med raksöm som gick att sy på en gång, därefter all dekorationssöm, och sedan mer raksöm. Rätvände förklädet och strök igen, samt sydde igen vändhålet. Klart!
Sydde på handdukshållare även på barnmodellen.
Längden på knytbanden blev ok, och det känns som att förklädet i det avseendet kommer att kunna användas ett bra tag framöver.

Det blommiga tyget kommer från Panduro, det prickiga är ett lakan från Åhlens. För ovanlighetens skull är tygerna nyinköpta.

2 kommentarer:

  1. Vilka fina förkläden :) Jag älskade det lilla förklädet jag hade när ja va liten och ja har fortfarande kvar det :) fast va i vaxduk, för enkel rengöring ;)

    SvaraRadera

Kanske gillar du