onsdag 6 januari 2010

Dekoration på kalasbordet


Idag har vi haft namnkalas för vår minsta lilltjej. Sent igår kväll kom jag på att jag ville ha en rosa prinsessbakelse som dekoration vid den riktiga prinsesstårtan. Som dekoration kring alla kakor och bullar, hade jag redan virkade ballerina och bullar som jag bloggat om tidigare. Sagt och gjort, jag satte mig ner igår och virkade denna lilla skapelse.

Jag är nöjd med resultatet, och kommer nog virka några fler en annan dag. Dock är jag något osäker på om jag fick rosen rätt efter mönsterbeskrivningen. Om man först ska virka i yttre maskbågen och varvet efter i inre maskbågen på föregående varv, på vilken sida om föregående varv ska man virka då? Jag gick efter mönstret ur Mia Bengtssons bok "Virka amigurumi", som jag fick i julklapp. Virknål 2,5 mm och garnet Conny 8/4.

3 kommentarer:

  1. Vilken fin bakelse jag har ännu inte gjort ett nytt försök efter lilla Josefs mössa.

    SvaraRadera
  2. jättefin! jag har också gjort några sådana med rosen på, när man virkat första varvet i den yttre maskbågen så ligger ju de inra kvar som en liten ring, typ...och då virkar man som sagt i de bågarna ett varv till, ovanpå liksom. hmm, bra förklarat bra ;)

    SvaraRadera
  3. Nu ska jag virka bullar o kakor tack för inspirationen Kram Netta

    SvaraRadera

Kanske gillar du